Van Canberra naar Lakes Entrance - Reisverslag uit Lakes Entrance, Australië van Yvonne Knobel - WaarBenJij.nu Van Canberra naar Lakes Entrance - Reisverslag uit Lakes Entrance, Australië van Yvonne Knobel - WaarBenJij.nu

Van Canberra naar Lakes Entrance

Blijf op de hoogte en volg Yvonne

04 November 2017 | Australië, Lakes Entrance

We waren gisteren weer vroeg uit de veren om naar Canberra te reizen. We hadden weer eens ontbijt bij de overnachting, dus dat betekende een heerlijk gebakken eitje op brood......en geen brood met jam op de hotelkamer.
We hadden besloten om binnendoor naar Canberra te rijden omdat het bij Sydney nogal eens druk kan zijn op de weg. Nu is het eigenlijk overal ontzettend rustig op de weg, alleen bij de grotere steden is het drukker. Het links rijden is ook is ook al helemaal ingeburgerd, alleen gaat het nogal eens fout met de richting aanwijzer omdat deze op de plaats van de ruitenwisser zit..... De bladen van de ruitenwissers zijn hierdoor al aardig versleten....
De weg binnendoor was geen topper...We reden dwars door het bos en kwamen zelfs op onverharde wegen terecht....en ja hoor....een doodlopende weg. Maar weer teruggegaan en alsnog een andere weg genomen.

Bij aankomst in Canberra zijn we eerst naar een uitkijkpunt boven op een berg gereden; Mount Ainsley.
Hier heb je uitzicht over heel Canberra dat erg uitgestrekt is. Nadat de 6 staten van Australië samen gingen werken moest een hoofdstad worden gekozen. Het werd geen Sydney of Melbourne maar Canberra dat dus op de tekentafel is geboren en ontworpen door een architectenpaar uit Chigago. Canberra kent veel rechte lijnen en cirkels. Zo leiden alle wegen naar een grote rotonde om het nationale parlementsgebouw: Capital Hill. Echt mooi om te zien vanaf die berg.

Na de middag kwamen bij ons hotel in Canberra aan, een nogal gedateerd hotel met gedateerde kamers en een slecht bed! De entree leek op een ontvangsthal van een crematorium, nee echt geen sfeer! Gelukkig maar voor 1 nachtje. Onze eerste indruk van Canberra is dat het niet echt een gezellige stad is. Het is vooral een grijs bolwerk van hordes ambtenaren die op de ministeries werken. Een beetje als Washington.

‘S middags zijn we naar het “National Museum of Australië” geweest. Dit prachtige en schone museum geeft een beeld van het land en het volk van Australië. We hebben hier lekker rond gewandeld en nog meer geleerd over de geschiedenis,....altijd meegenomen.

Omdat we geen tijd meer hadden voor een bezoek aan het enorme parlementsgebouw dat voor meer dan 1,1 miljard is gebouwd, zijn we hier vanmorgen naar toe geweest voor een gratis rondleiding. Het gebouw is prachtig van binnen.....Met veel marmer en hout. De kleur van de tweede kamer is in het groen van de eucalyptusbomen die hier veel voorkomen. Er hangt ook een prachtig schilderij van meer dan een miljoen dat Australië symboliseert.
Na nog een bakkie in het Queens Terrace Café waar een groot beeld van Queen Elizabeth staat, zijn we vertrokken naar onze volgende bestemming Lakes Entrance Hier kwamen we pas laat in de middag aan na een rit waar we eindelijk veel Kangoeroes tegen kwamen in het wild......echt bijzonder.

We werden hartelijk ontvangen door de nogal de drukke Aziatische Michael, die ons enthousiast maakte voor een ritje de berg op voor een mooi uitzicht en daarna een ritje naar de haven om dolfijnen te spotten.....Dan maar gelijk naar de berg en de dolfijnen. Het uitzicht op de berg was prachtig......alleen bij de haven helaas geen dolfijnen gespot.....erg jammer

Op advies van die zelfde Aziatische beheerder van het motel, hebben we vanavond gegeten bij de plaatselijke bistro die meer weg had van een grote kantine. Je moest zelf het eten bestellen en betalen bij de ene balie en drankjes halen bij de andere balie. Yvonne en ik hadden eerst het eten besteld en gingen direct daarna door naar de ander balie voor de drankjes. Het was dan ook wel een bijzondere ervaring dat het eten al geserveerd was voordat we de tijd hadden om de drankjes te halen......
Al met al waren we om half acht binnen en stonden we om acht uur weer buiten!! We hebben er maar hartelijk om gelachen.

Nu snel naar bed want het is nogal koud en winderig hier. Geen weer om nog even te wandelen. Even wennen hoor, maar 14 graden....brrr

Morgen vertrekken me naar Beechworth via de Great Alpine Road waar sneeuw op de bergen ligt! Ben benieuwd...

Iedereen nog bedankt voor de leuke berichtjes! Echt leuk!

Groetjes

• 04 November 2017 - 12:33

Yvonne:

Hoi Allemaal,

Wat hebben jullie in een relatief korte tijd al veel gezien en beleefd. En jullie houden het tempo erin......... haha.
    Super om iedere keer weer de verslagjes te lezen. Deze ervaringen gaan jullie nooit meer vergeten. Time flies, dus geniet nog even van komende week!!

Dikke kus,
    Yvonne

• 04 November 2017 - 14:39

Liesbeth:

Wat een belevenissen! Dat verhaal over die stenen pilaren en het klif treintje. Petje af dat je deelnam.
    Super. Hopelijk knapt het weer wat op. Hier in NL ook regenachtig en fris, jullie missen dus niks :-)

groetjes Liesbeth

• 05 November 2017 - 17:12

Harry En Ali:

Hoi Ron en Yvonne,
    Als het goed is liggen jullie nu te slapen en hebben wij zojuist het laatste verslag gelezen.
    En net als alle andere keren was het leuk om te lezen wat er allemaal gebeurd is.
    Ook volgen wij de route op de kaart van Australie. Wat een gigantisch land wat betreft de afstanden en het wisselende klimaat.En waar je vroeger pas kon vertellen hoe je het hebt gehad als je thuis kwam kunnen we nu bijna "live"lezen wat je gedaan hebt. Leuk hoor!
    Helaas voor jullie gaat de vakantie alweer opschieten en ga je de laatste week in.Hier in Vlaardingen is alles oke. Nou ik zou zeggen tot ziens op Schiphol a.s. zaterdag.
    In ieder geval alvast een goede terugreis!

Groeten van Harry en Ali

• 06 November 2017 - 08:16

Monique:

Hoi Yvon,

Wat een indrukwekkende reis maken jullie.... Geniet er van!

Monique
    xxx

• 06 November 2017 - 08:33

Astrid:

leuk hoor om alles te lezen....net of we er een beetje bij zijn.
    Geniet van jullie laatste week, en vergeet Philip Island (the penguin parade) niet hoor. Echt de moeite waard.

Gr As

• 08 November 2017 - 08:25

Annette:

Hoi Yvonne,

Wat kan jij dit allemaal leuk opschrijven zeg.
    Ik geniet gewoon mee van jullie vakantie.
    Heel veel plezier allemaal.