Van Avila via Big Sur naar Watsonville - Reisverslag uit San Luis Obispo, Verenigde Staten van Yvonne Knobel - WaarBenJij.nu Van Avila via Big Sur naar Watsonville - Reisverslag uit San Luis Obispo, Verenigde Staten van Yvonne Knobel - WaarBenJij.nu

Van Avila via Big Sur naar Watsonville

Blijf op de hoogte en volg Yvonne

15 April 2015 | Verenigde Staten, San Luis Obispo

Gisterochtend reden we weer vroeg weg uit Avila om richting de highway 1 te gaan. Deze weg staat bekend als een prachtige kustweg waarbij je langs ruige rotspartijen komt en veel moet klimmen en dalen. Helaas was het gisteren een zeer mistige en koude dag waardoor het uitzicht niet optimaal was. Maar eerst kwamen we langs Hearst Castle. Hier wilde we graag naar toe om het eens allemaal zelf te aanschouwen. Dit kasteel is in opdracht van William Rudolph Hearst gebouwd op de grond waar hij vroeger altijd als kind kampeerde. Hij wilde hiermee zijn droom verwezenlijken. Hearst is groot geworden als uitgever, kunsthandelaar en eigenaar van diverse filmstudio's. De bouw begon in 1919 en duurde ruim 30 jaar. Het kasteel weerspiegelde al het moois dat hij tijdens zijn reizen door Europa had gezien. Het kad 156 kamers, een theater, 2 zwembaden en een echte dierentuin met leeuwen, ijsberen, giraffen, hyena's etc. Michael Jakson was dus niet de enige met dit idee! Het kasteel is na de verslechterde gezondheid van Hearst overgegaan naar de staat die het nu als een toeristen attractie exploiteert. Ik herinner me vooral zijn kleindochter Patty Hearst die in de jaren 70 werd ontvoerd door de SLA. Ze vroegen 40 miljoen losgeld. Later bleek dat Patty zich had aangesloten bij haar kidnappers en zelfs samen met hen een bank had overvallen ( stockholmsyndroom). Ze werd aanvankelijk veroordeeld tot 22 jaar gevangenisstraf maar kreeg later na een aantal maanden gratie van president Carter. We werden wederom via een busje naar het kasteel gebracht. De weg vervoerde ons in de mist via slingerwegen en langs afgronden omhoog waardoor de weg amper te zien was. Daar kwam nog bij dat onze chauffeur alweer op leeftijd was en brillenglazen had van zeker 1,5 centimeter dik. Ook knipperde hij steeds met zijn ogen alsof hij het niet goed kon zien. Ik was doodsbang en zag ons al met bus en al in de afgrond storten. Gelukkig kwamen we veilig boven om daar te constateren dat er door de mist weinig van de buitenkant te zien was. Binnen was het imposant ook al mochten we maar een paar kamers zien. Nadat we weer beneden waren aangekomen hebben we nog een film over Hearst gezien. Daarna vervolgden we onze weg die inderdaad prachtig was ondanks de mist. We kwamen onderweg nog zeehonden en prachtige roofvogels tegen. Later kwamen we op een camping in Big Sur. Dit was een state park waar je " droog" moest camperen, dus zonder elektriciteit. Op zich is dat voor een nacht niet erg maar de plaatsen waren veel te klein en hobbelig. Dan maar weer op zoek naar een andere camping. We zijn terecht gekomen op een camping midden in het bos vol met van die hoge redwood trees. Echt prachtig. Wel koud, dus we hebben 's avonds toch nog wel even de kachel aangezet. Vanmorgen zijn we naar de stadjes Carmel ( waar Clint Eastwood burgemeester is geweest) en Monterey geweest. Ze liggen beiden aan de kust. In Monterey zagen we wederom zeehonden. Veel hadden jongen, echt leuk om te zien!! We zijn nu aangekomen in Watsonville. Het is gelukkig weer mooi weer dus we gaan nog even genieten. Ja Harry de reis zit er bijna op. Morgen gaan we richting San Fransisco en vrijdag moeten we de camper weer inleveren. Dus de laatste dagen zijn aangebroken. Lieve groet Yvon

• 15 April 2015 - 09:07

Marjolein:

Hi Yvon,

was echt heerlijk om jullie reis zo een beetje mee te hebben beleefd. Jullie hebben wel ontzettend veel gezien. Nog even lekker een dagje in San Francisco, ook zo'n prachtige stad. Geniet ze! En een goede thuisreis gewenst.

• 16 April 2015 - 22:23

Michael:

Ey globetrotterts, weer mooi om de verhalen te lezen. Wij hebben eventueel nog wel foto's van Hearst Castle zonder mist ;-).
    En dan valt de rijstijl van Ron toch wel mee, vergeleken met die buschauffeur.
    Nog heel veel plezier in SF, eet een lobster en we zien elkaar weer snel in that silly country with the windmills and wooden shoes.